ОБРАЗОВАЊЕ ОДРАСЛИХ ПОСТАЈЕ ЈЕДАН ОД НАЈЗНАЧАЈНИЈИХ СИСТЕМА УКУПНЕ ОБРАЗОВНЕ ПОЛИТИКЕ
Министар просвјете Миомир Војиновић, отворио је данас манифестацију „ XXI Дани образовања и учења одраслих“ коју ове године организују Министарство просвјете и ЈУ Центар за стручно образовање уз додатну подршку EPALE пројекта (електронска платформа за образовање одраслих у Европи). Овај пројекат имплементира Министарство у оквиру Erasmus плус програма уз финансијску подршку ЕУ. Октобар је мјесец током којег, већ дуги низ година, Министарство спроводи активности којима се указује на значај образовања и учења у одраслом добу, као и на важност цјеложивотног учења. „У савременим образовним политикама, образовање се третира као основ остваривања људских права и слобода, као што су право на рад и запослење, безбједност, једнакост, слободу изражавања мишљења и активног учешћа у животу заједнице. Квалитет људских ресурса представља саставни дио националног богатства и значајну полугу за економски раст и развој. Улагање у образовање представља вриједну инвестицију јер доприноси стварању демократског, инклузивног, продуктивног, здравог и одрживог друштва“, истакао је министар просвјете Миомир Војиновић приликом отварања манифестације.Образовање одраслих данас постаје један од најзначајнијих система укупне образовне политике, који се најбрже од свих подсистема мора прилагођавати брзим захтјевима савременог друштва. У развијеним земљама цјеложивотно учење, укључујући образовање и учење одраслих, сматра се најбољим одговором на економске, друштвене, културне, еколошке и друге изазове. Свијест о кључној улози образовања и учења одраслих се повећала у већини земаља, а у већини ЕУ држава усвојене су свеобухватне стратегије цјеложивотног учења, као одговор на Лисабонску стратегију и документа Европског савјета. Политика ЕУ осмишљена је да, кроз размјену најбољих пракси, прикупљање и ширење информација и савјета по питању успјешности реформи, буде подршка националним активностима и допринесе рјешавању заједничких изазова, као што су недостак вјештина радне снаге и глобалне конкуренције, старења друштва, суочавање са актуелним глобалним изазовима, посљедицама пандемије Ковид 19. Министар Војиновић је нагласио да ће Министарство просвјете настојати да у наредном периоду води политику образовања одраслих која ће бити базирана на концепту цјеложивотног учења, уважавајући андрагошке принципе и препоруке, промовишући националне и европске смјернице, континуирано унапређујући образовну понуду и стављајући акценат на квалитет у образовању, а све уз настојање да створимо јединствен систем одрживог финансирања. „Циљ је развијање система у којем ће образовање одраслих бити наша шанса да људски капитал постане наш кључни ресурс и подршка за бржи излазак из друштвено – економске кризе. Манифестације попут XXI Дана образовања и учења одраслих, први су наш удружени корак на путу подсјећања да је знање ризница XXI вијека, те да је моћ успјеха у рукама свих нас понаособ“, истакао је министар Војиновић.Учесницима се обратила и руководитељка Одјељења за образовање одраслих и цјеложивотно учење из Центра за стручно образовање Љиљана Гарић, истичући да је неопходно унаприједити образовну структуру нашег становништва, првенствено кроз промоцију образовања одраслих и цјеложивотног учења. Према ријечима Гордане Бошковић, националне координаторке EPALE пројекта, данас је више него икада, Европској унији потребна промјена парадигме у погледу вјештина, а да би се то успјело, потребно је да цјеложивотно учење постане дио реалности.„Новим програмом вјештина за Европу дат је пут развоја земаља које своју конкурентност, социјалну праведност и отпорност темеље на знању. Да ли ће Црна Гора образовање одраслих ставити у агенду своје образовне политике, можда у члан Закона о буџету или у приоритете одрживог развоја наше државе, остаје да свједочимо. Морали би размишљати у том правцу јер преко 80 посто популације у Црној Гори чине одрасли, а интенција ЕУ је да до 2030. године у цјеложивотно учење буде укључено 60 посто одраслих. Такође, око 30 посто лица са ниским квалификацијама треба да буде укључено у цјеложивотно учење, док 70 посто одраслих мора посједовати дигиталне вјештине“, истакла је Бошковић. Циљ ове манифестације је промовисање образовања одраслих и образовне понуде у Црној Гори, а у периоду од 10. до 29. октобра биће организоване бројне активности као што су округли столови, семинари, радионице, дани отворених врата организатора образовања одраслих и друго.