Поводом 5. октобра – Свјетског дана учитеља

Учитељ – како то гордо звучиНаставник је умјетник који вјечно истражује, изналази, ствара и својим стваралачким радом васпитава и буди интерес за рад и знањеДан 5. октобaр обиљежен је као Свјетски дан учитеља, а прогласио га је УНЕСКО 1994.године у спомен на исти датум 1966. када је потписан Препорука о статусу учитеља што је за њих био важан догађај. Тако је успостављен нови празник у част свих просвјетних радника, од наставника предшколских установа до професора и предавача на универзитетима. Циљ обиљежавања је, између осталог, истицање важности рада свих учитеља, наставника и васпитача, њиховог утицаја на развој друштва у цјелини, наглашавање важности учитељске професије, али и самог образовања чији су они носиоци.Свјетски дан учитеља је могућност и прилика да се искаже поштовање према особама које су нас не само училе и васпитавале, него подстицале, инспирисале и његовале. Свјетски дан учитеља је могућност да подржимо све наставнике.Још је Платон (старогрчки филозоф и бесједник, 427.пне. – 347.пне.) тврдио да држава неће много штетовати ако обућар нема појма о свом занату, једино ће Атињани бити лоше обувени, али ако васпитачи омладине буду рђаво испуњавали своје обавезе, онда ће створити покољење незналица и порочних људи, који ће упропастити сву будућност отаџбине.Ј.А. Коменски (чешки педадог, лингвиста, филозоф, (1592. – 1670.) је високо цијенио улогу наставника. Он упоређује наставника с кипаром ствараоцем или са вјерним и чистим служитељем вјечне свјетлости, који гори од нестрпљења да разбије умни мрак и разлије свјетлост на све мисли и радње. Васа Пелагић, просвјетни радник и народни љекар, у својим је списима објашњавао улогу учитеља у друштву и задатке који он треба испунити. –„Учитељски позив и задатак је неописиво велик. Његово је звање за сваки народ и за сваку државу готово тако важан и нужно као ваздух и храна за живот човјечји. „У култној пјесми Писмо учитељу, Добрица Ерић каже: ,, Учитељу, Научио се ме да пишем и читам/ Да поштујем родитеље и све старе људе/ Да не будем лењ, горд, лукав и дволичан/ Да је злато сваки грумен родне груде.“ За њега је учитељ – стожер свих пожељних људских вриједности, он је носилац свих вриједности које појединац у свом животу треба да досегне.Каква је улога учитеља у одрастању дјетета и формирању његове личности, свједочи то што нема одрасле особе која не памти свог учитеља. Без разлога се не каже да су учитељи дјеци други родитељи. Дјеца се умногоме угледају на учитеље, а ријетко ко се не сјећа њихових животних и школских лекција. Учитељи остају у успомени сваког дјетета чије су срце дотакли осмијехом и охрабрењем. Значај учитељског позива огледа се у томе што при првом сусрету са учитељем дјеца остварују први контакт са школом. Од педагошког умијећа и љубави према дјеци, у великој мјери не зависи само њихов успјех, већ и креирање будуће личности. Учитељ није само ту да дјетету пружи неки вид васпитања и образовања, поред тога што их учи да читају и пишу, учитељ дјеци пружа константну подршку. Уче их да буду добри људи, усађују им основне људске вриједности. Учитељ који воли свој позив, који воли и поштује своје ученике, зна допријети до ученичких интелектуалних, емоционалних и духовних дубина те неријетко у њима пронаћи право благо. Учитељ предан свом позиву зна да у многим ученицима живе мора могућности, дубине осећајности, потоци креативности, пламичци доброте и племенитости. Љубав учитеља према знању, свом позиву и ученицима одражава се и на ученичка достигнућа.Улога учитеља је вишеслојна, вишезначна, комплексна. Учитељ усмјерава, анимира, координира, врши консултације, савјетује … Учитељ својом појавом мотивише ученике за учење, развија ставове о животу, развија интелектуалну спремност.” Ученик није посуда коју треба испунити знањем већ бакља коју треба запалити „, рекао је совјетски академик Л. Артсимович. Бити учитељ је много више од обичног занимања. То је позив. Бити учитељ је изазов, одговорност, ужитак. На учитеља се други угледају у школи и ван ње, његове поступке прате и оцјењују. Својим примјером он обликује понашање младих, у њихове умове и срца усађује најљепше сјемење љубави према књизи и науци.Позив учитеља је висок и племенит позив. Шта може бити племенитије, него научити друге ономе што сами најбоље знате. ,,Није знање знање знати, већ је знање знање дати.“ Рад учитеља треба препознати и цијенити као један од најважнијих за будућност цијелог друштва, цијелог свијета.Зато је прилика да се, бар на један дан, свим учитељима поклони заслужена пажња, за све дане, мјесеце и године које проводе радећи са дјецом. То је најмање што можемо учинити за оне који су животе многих људи промијенили набоље. Учитеље не смијемо заборавити, јер сви смо ми били нечији ученици. Имали смо наставнике које смо вољели, али и оне друге, које нисмо симпатисали. Ипак, не можемо порећи да је њихов посао изузетно тежак и да им је требало много стрпљења да нас нечему науче, истрпе несташлуке и опросте нам неке ружне поступке.Прилика је и да поставимо питање јесмо ли свјесни важности улоге коју наставници обављају? Имамо ли слуха за њихове проблеме, потребе и бриге? Колико је, за цјелокупно друштво, поразна чињеница да је плата просвјетног радника мања од износа трошкова просјечне потрошачке корпе ?! Наставнички позив је врло одговоран и у својој битности тежак. Друштво даје наставнику најдрагоцијенији људски материјал, који он треба обрадити, уобличити, учинити га способним за конструктивни живот у заједници. Наставник је мајстор, умјетник који вјечно истражује, изналази, ствара и својим стваралачким радом васпитава и буди интерес за рад и знање. Не заборавимо да само високо обучени, професионално квалификовани и мотивисани наставници, који раде у окружењу које их подржава, могу да обезбиједе квалитетно образовање младим генерацијама.Драги учитељи, ви сте ти који одгајате будуће генерације наших учитеља, љекара, научника, умјетника, интелектуалаца који ће овај свијет учинити љепшим мјестом за живљење. Ви нас надахњујете да учимо и волимо књигу, знање и науку и будемо поштени и корисни чланови друштва. Имате посебно мјесто у срцима ваших ученика …Драги, уважени и цијењени учитељи, срећан вам Свјетски дан учитеља, са жељом да вас у будућности дочекају бољи услови рада и веће разумијевање друштва за ваше проблеме и потребе.

Izvor:DAN

Подијели са пријатељима!

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

shares